måndag 17 november 2014

Packlista Australien

Tänkte berätta lite om min packning och lite andra saker som kan vara bra att veta vad som är bra att ha med sig då de är många backpackers som funderar på vad som är bra och vad som är onödigt. Packningen är lite extra viktig när man ska vara borta så länge och samtidigt resa runt väldigt mycket. 

Jag reste med en ryggsäck på 65 liter, köpte den på Clas Ohlson för typ 500kr. Helt okej ryggsäck faktiskt!
Jag packade väldigt lätt och på väg dit vägde väskan 11 kg. Hade packat mycket i vakumpåsar men de pallar man inte använda tillslut så mycket som man packar upp och ner i väskan! Dessutom är de svåra att packa då de blir väldigt hårda så de är nog lättare att använda om man reser med rullväska.

  • Vad gäller värdehandlingar så är de bra att scanna pass, försäkringspapper, vaccinationsintyg, bankuppgifter, visum osv och maila till sig själv. Jag gjorde även en lista på alla olika koder och lösen som jag lämnade hemma vid mamma ifall något skulle hända. Skrev även en fullmakt på banken till mamma om jag skulle få problem att föra över pengar.
    Jag äter ju en hel del mediciner och hade fixat intyg från min läkare men behövde faktiskt aldrig visa upp de! Hade antidepressiva, lugnande, sömntabletter men behövde som sagt aldrig visa upp de, men förvara i originalförpackningen och deklarera de så de vet att du har med dig de! Men inget att oroa sig för. Packa dock dessa i handbagaget! 
  • Hade med mig i stort sätt bara kläder som jag sedan slängde. Köpte en del nytt och handlar man på Kmart eller Target så kommer man undan väldigt billigt och kan slänga även de när man åker hem. Jag är ju ingen partybrud heller så festkläder och finskor var inget jag hade med mig.
    Hade med mig ett par skor som jag reste i och sedan ett par träningsskor som jag slängde efter en månad och köpte nya på Kmart. Annars levde jag i mina Flipflop! Använde i princip inte mina andra skor överhuvudtaget fören jag jobbade på farmen och använde mina träningsskor.
  • Sovsäck och sängkläder och sånt lämnade jag hemma eftersom man ändå aldrig använder de och man får inte heller på hostel då de sprider bedbugs.
  • En av de mest värda sakerna jag hade med mig var ett grenuttag, de är inte alltid de finns många eluttag så när man får chansen att ladda vill man gärna kunna ladda flera saker på en gång och dessutom kan flera ladda samtidigt.
  • Ficklampa är en annan bra sak att ha med när man inte har egen sänglampa och inte vill bli hatad genom att tända taklampan bara för att leta reda på en sak.
  • Annars är öronproppar och ögonbindel väldigt bra saker när man bor på hostel där de är en himla massa liv och lampor som tänds i tid och otid!  
  • Rekommenderar att ha med sig lite schampo, balsam, lotion, tvättmedel osv som man kan använda i början av resan innan man köper en massa nytt.
  • Fickkniv är även en väldigt bra sak, finns alltid anledningar till att använda den i olika situationer.
  • En resekudde för nacken skaffade jag efter halva resan och de var verkligen en bra investering! Åker man mycket buss, tåg eller flyg så är den underbar! Om man inte vill släpa på en filt eller något så kan man använda handduken som "täcke" när man reser också. Guld värt när man åker buss om nätterna!
  • Istället för datorn så köpte jag en surfplatta och de var verkligen grymt skönt att slippa släpa på datorn men måste erkänna att jag saknade datorn väldigt mycket ibland! Har man planerat att resa runt mycket och bo på hostel så skulle jag inte rekommendera att ha med sig datorn men vet man att man kommer bo på ett ställe länge så kan man ha med sig datorn. 

Bild på min packning till Australien








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar