lördag 22 juli 2017

Sanningen om Chimfunshi

Jag har som alla märkt pratat väldigt gott om Chimfunshi och fått min vistelse där att framstå som helt fantastisk men jag måste vara ärlig nu och i själva verket var den hemsk! Jag har försökt vara positiv men everything comes to an end.
Jag fick en förstorad och inflammerad lever av malaria medicinen. Inget jag visste om fören flera månader senare men det började väldigt snart efter att jag börjat ta medicinen.
Till en början var allt bra men efter ett par dagar började jag må väldigt konstigt, ångest, grät för ingenting och mådde illa i princip hela tiden. Allt blev värre och värre och jag fick ont i magen, kunde inte behålla varken mat eller vatten och blev allt mer orkeslös. Så efter en vecka så bestämde jag mig för att sluta äta malariamedicinen efter som allt började när jag började med den. Just för att jag har en bakgrund med psykiska problem så satte de igång ganska mycket, jag vet hur jag ska stå emot men bara grejen att de ploppar upp igen var jobbigt. Två dagar senare var jag nästan som en ny människa, hade ännu ont i magen och lite illamående men kände att jag var på bättringsvägen, dock hade två andra volontärer bestämt sig för att frysa ut mig vilket gjorde att lagom när jag kände mig redo att ta igen allt jag missat så blev jag så tråkigt behandlad att jag bara mådde ännu sämre. Försökte ignorera det men på riktigt så är de inte så lätt! Blickarna, ignoransen, viskandet och när man sätter sig bredvid så går de eller vänder ryggen till, det går inte att inte ta åt sig. Kände mig så himla oönskad och allt berodde på att jag inte klarade av att sitta alla längst bak i bilen för att de guppade så mycket att jag blev illamående direkt, vilket de tyckte var så orättvist så de bestämde sig helt enkelt för att frysa ut mig helt. Sista dagen så fick jag en utskällning av en av tjejerna för att jag inte ville sitta allra längst bak så jag bara vände och gick tillbaka till rummet utan att följa med till aktiviteten. Jag berättade hur det var för projektledaren men de blev ingen skillnad.
En av dessa tjejer har nu fått anställning där, vilket är lite intressant och lustigt! De tycker alltså att en person som har mobbat en annan på projektet ska få jobba där?! De står med andra ord upp för mobbare! Jag ser inte det som ett särskilt gott rykte...
Så inte nog med att jag var sjuk i leverinflammation jag blev även utfryst och mobbad på projektet utan att någonting gjordes.

Trots det så ville jag mer än gärna tillbaka för att ta igen de jag missat och bara glömma bort det som hänt och göra nästa resa dit till de bästa jag gjort. Så jag bokade en resa dit den 4 november och fick en bekräftad plats och jag började förbereda inför resan och efter flera veckor så får jag reda på att jag inte är välkommen tillbaka! Anledningen ska vara att jag varit så sjuk sist jag var där och för att jag har en bakgrund med psykisk ohälsa. Ja jo jag var sjuk och jag kan förstå att de är oroliga men de var uppenbart malariamedicinen och jag vet inte hur de kan vara så otroligt dumma att de tror att jag kommer ta samma igen och frivilligt skaffa mig en leverinflammation och förstöra en vistelse där igen!? Någon som förstår hur de tänker?
Jag kan utan tvekan säga att jag vill aldrig i mitt liv må så igen! Levern var så stor att den höll på att emigrera ut ur mig och den smärtan var inte rolig! Illamåendet som kom från ingenstans och gjorde att jag inte kunde äta eller dricka och de psykiska delen med ångest och gråt och panikattacker, NEJ TACK!
Dessutom så blir jag så in i helvete irriterad och ledsen över att ständigt diskrimineras för min bakgrund! Jag är frisk idag och mår bättre än någonsin men så fort något händer så är det min bakgrund som ska tas upp. Jag är stolt över vad jag har gått igenom och det har stärkt mig något otroligt men de är fortfarande min svagaste punkt, för jag vet att så fort någon bestämt sig för att de är min bakgrund som är problemet så finns det ingenting jag kan göra. Jag kan inte ändra min bakgrund och det spelar ingen roll vad jag än säger för de anser att jag mår för dåligt för att inse hur jag faktiskt mår!

Dessutom så har jag fått tillsägelse om att jag lagt upp bilder på schimpanserna på instagram och det fick man inte göra. Okej de så nåt om att man inte fick lägga upp bilder på schimpanserna men kunde man förklara situationen var det lite mer okej. Så uppfattade jag de med min halvtaskiga engelska och det står inte skriftligt någonstans bland mina dokument så kan inte färska upp minnet heller. Hur som helst så tycker jag det är intressant hur de själva får lägga upp bilder på sina privata konton och även andra volontärer får lägga upp bilder utan att något händer dem! Känns bara orättvist och för att inte tala om förvirrande!

Så ja summan av kardemumman, Chimfunshi är en bra plats för schimpanser men på grund hur man blev behandlad där så känns det mindre bra för människor att åka dit. Jag menar de tycker om mobbare,  de gör skillnad på folk och folk, de diskriminerar och bryr sig inte om de svaga. Inte riktigt vad jag skulle vilja betala flera tusen för....



1 kommentar:

  1. Tråkigt att höra! Hade planer på att åka dit men är väldigt osäker nu efter att ha läst detta..

    SvaraRadera