söndag 24 november 2013

Brisbane

Okej vad har hänt sen sist? I måndags så låg jag i soffan vid poolen och sov hela dagen. På kvällen när de blev kallt så gick jag upp och låg mig i min säng istället och fortsatte sova. På tisdagen så sov jag länge och på eftermiddagen åkte jag tillbaka till sjukhuset och kollade provsvaren men alla hade inte kommit så de skulle ringa och jag är inte helt säker på att jag förstod vad hon så men dengue feber eller Ross river feber är det jag har. Alltså en virusinfektion som kommer läka ut av sig själv men ingen vet när. Förutom att jag var konstant trött, feber och ont i nacke och huvud så fick jag som inflammationer i axlar, armar, höft och lite här och var, inte alls roligt för jag hade riktigt ont men jag var ändå tvungen att lämna Noosa i onsdagsmorse och bege mig med Karin till Brisbane och de var en lång resa. Först buss i 2 timmar sedan sätta sig på typ en pendel i 1 timma och sedan gå 1 km för att komma till ett helt galet dåligt hostel! De hade ingen aning om vilket rum vi skulle bo i eller om de fanns tillräckligt med sängar. Tillslut fick vi ett rum och när vi kom in där var de hur stökigt som helst, saker överallt i alla sängar så ingen visste  vilka sängar som var lediga och när en frågade om de blev bra så kunde jag inte hålla mig och så att de här var katastrof och att allt var dåligt skött och att de inte är trevligt att andra lägger alla sina saker i en säng som jag sen ska ha. Så vi blev visade till ett annat tomt rum som egentligen var för enbart tjejer men vi fick in några killar också så de var nog inte de längre. Inga filtar eller lakan fick vi heller så dd blev att sova med min filt jag snodde på flygplanet och en handduk inte direkt de roligaste. Men vi slapp i alla fall bedbugs! Köket var katastrofalt äckligt så vi åkte in till stan och åt och så var jag på apoteket och fick tag i en receptbelagd dunder medicin! Jag fick tillbaka energin, febern försvann och även all smärta i kroppen. Helt underbar verkligen så som det ser ut nu så kommer jag nog kunna stanna här i Australien ett tag till.
Funderade jättemycket på att åka hem för de är inte roligt att må dåligt borta och för att jag skulle kunna återhämta mig snabbare så var ju vila, mat och dricka de jag behövde och de är inte lätt att få här alltid. Mat är svårt att få tag i om man inte orkar laga eller ens handla, vila kan bli svårt om man måste resa och släpa på alla väskor och hela tiden behöva tänka på vart man ska man ska ta vägen härnäst. Men som sagt fick någon dunder medicin så nu mår jag hur bra som helst så länge jag bara har den.
Så i torsdags gick vi runt i Brisbane hela dagen, vi åkte Brisbane wheel, åkte på båttur på floden och såg Story Bridge tror jag den hette, vi var förbi en konstgjorda stranden/lagunen, vi gick en himla massa på shoppinggator och när vi letar efter en bro och står vid ett övergångsställe och diskuterar vart den kan vara hör vi en röst bakom oss som säger "vad letar ni efter?" på svenska så vi blev lagom förvånade och vände oss om och fick en förklaring på svenska vart vi kunde hitta bron. Nästa dag sprang iväg och vi hann inte med så mycket annat än att ta oss in till centrum och gå runt där och när vi tröttnat på att hitta känguru pungkulor som nyckelringar så bestämde vi oss för att ta oss till Kmart som låg på väg ut till hostelet. Vi hoppade av mitt ute i ingenstans och började gå och vi gick och vi gick och vi gick tills vi nästan två timmar senare nådde Kmart. Vi hittade en himla massa fint bland annat ett par mjukisshorts för 4 dollar, ett linne för 6 dollar och ett annat för 3 dollar, tre par strumpor för 3 dollar och en typ sjal (stavas??) för 8 dollar och kan säga att 1 dollar är ungefär 6 svenska kronor. Så de är himla billigt, till och med billigare än Ullared! Vi åt på subway innan vi försökte oss på att ta oss tillbaka, vi orkade inte gå och ingen buss visste vart vi skulle så tillslut fick vi tag i en chaufför som körde oss helt gratis i en tom buss till närmsta tågstation. Så när de var mörkt och sent så kom vi till slut fram till hostelet med våra kolsvarta fötter.
Sov gott hela natten och imorse blev det utcheckning och så började vår långa väg till Surfers Paradise! Först den långa tunga vägen till stationen sedan en timmas färd till centrum, byta tåg och åka över en timma för att inse att vi åkt för långt och måste åka tillbaka igen. Så på tåget igen och hoppa av två stationer senare och försöka hitta rätt buss till Surfers, bussen var knökfull och vi fick åka länge innan vi klev av och hoppade av några meter från hostelet. Bättre hostel än det förra men inte direkt de renaste. Allt man ska använda i köket måste man diska innan och rummen är fulla med sand. Karin och jag gick till stranden och så hamnade vi helt plötsligt mitt inne i centrum. Vi fick se ett gäng japaner/kineser som aldrig sett havet förut såg det ut som, de sprang i med kläderna på och de sprang runt och lekte och skrattade och hade sig! Vi hamnade på Coles och handlade en himla massa innan vi påbörjade vår långa gångväg hem igen. Har gått helt sjukt mycket de senaste dagarna så jag lär ju snart vara i ganska bra form!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar