söndag 13 februari 2022

Caye Caulker

Vi kom fram till Caye Caulker tillslut och vi checkade in och sedan gick vi direkt ut och åt mat. Åt en helt okej bönburgare men de var lite torrt.
Imorse hade vi en guide här som informerade om vilka aktiviteter som finns och man var inte så pigg på nånting när de spöregnade utanför men bestämde mig ändå för en halvdag med snorkling. Så iväg till affären och köpa frukost och snacks och sen ge sig iväg till kontoret för utprovning av utrustning, jag var lite tveksam först till att låna cyklop efter vad som hände på Maldiverna när jag gjorde det men jag vågade och hoppas nu på att jag slipper några multiresistenta bakterier den här gången. De är väldigt strikta med munskydd här men bara om man går, åker man golfbil eller cyklar så behöver man inte ha munskydd tydligen. Vi blev stoppade påväg till kontoret men jag var faktiskt duktig och hade på mig min men tre stycken riskerade böter, två lyckades prata sig ur men en stackare fick en böter på 2500 svenska kronor för att inte ha haft munskydd på sig. 
Vi åkte ut till ett ställe där vi fick gå i och vi bottnade där så inga simfenor behövdes men vi hade cyklop en på så vi kunde se och simma bland alla hajar och rockor som simmade omkring där. I början fick jag lite panik när de kom för nära och simmade under en och eftersom vi bottnade så var det med andra ord väldigt nära och ibland simmade rockorna faktiskt in i en och då fick man ännu mera panik men de gick över ganska fort. Var väldigt häftigt för hajarna var ändå ganska stora ca 1,5 meter kunde de vara. Vi åkte vidare till ett annat ställe där vi snorklade och kollade på koraller och precis när jag skulle fota en muräna som simmade fram mot en så dör min kamera. Jag hoppas dock att någon annan fick en bra bild på den för den var häftigt, grön, fet och världens fulaste face. Vi är åkte till ytterligare ett ställe där vi snorklade men jag satt kvar i båten för var för trött. Sista stoppet var där vi matade fiskar och fåglar med fisk. Fiskarna verkligen hoppade upp från vattnet och tog fisken och fåglarna bet en i fingrarna när de tog fisken men de var lite roligt. Efter några timmar på vattnet gick vi och åt lunch i normal tid den här gången och sedan gick vi till The Split, det är ett ställe där två öar delas men det är en stor bar där och man kan bada så vi gick dit och satte oss vid ett annat gäng som hängt där större delen av dagen. Låg och solade i två timmar och sedan gick jag hem, då hade alla andra redan gått så gick själv och helt plötsligt inser jag att jag typ gått vilse. Jag hade missat att svänga av på rätt gata så fick gå runt hela kvarteret och gå in från andra hållet men de gick det också. Försökte få igång min kamera när jag kom tillbaka men den var död men så hoppade den igång och så dog batteriet så satte den på laddning och gick och duschade och när jag skulle stänga dörren hoppade den loss, det är en glasdörr där du ser rätt in och och den sitter 10 cm från väggen och helt plötsligt hade jag hela dörren i händerna. Vi lyckades efter lite bök att få dit den hyfsat bra igen men vi vågar inte öppna den mer än nödvändigt. Skrubbade mig ordentligt och insåg då att jag nog har bränt mig lite idag för de gjorde lite ont på sina ställen men skönt var det.
Slappade lite innan det blev dags för att gå ut och äta och vi gick till The split och det fanns inte jättemycket vegetarisk men de hade spicy pasta så beställde det och det var spicy kan jag säga. Brände på ordentligt i munnen och läpparna blev typ bedövade men tryckte i mig nästan allt, blev lite illamående och de brände på bra i magen men annars var det gott. På hemvägen stannade vi vid en bar och drack lite till, tillbaka på rummet upptäcker jag att min kamera är stendöd och kommer inte vakna igen. Lite sorgligt men det har tydligen kommit in vatten i batteriluckan, trots att den faktiskt ska vara vattentät, så det ser ut som en grön gegga i ett usb uttag som finns där.
Surt att den ska gå sönder nu sista veckan när det typ bara är massa sol och bad men men. 
Min mage bränner ännu men ska försöka sova snart och så får vi se vad som händer imorgon, har inga planer än, ska regna större delen av dagen så för väl se vad man kan hitta på. 

2 kommentarer:

  1. Kul att följ dig på resan. Gjorde ungefär samma resa med Rosa Bussarna för några år sedan. Trevligt att känna igen sig på en del ställen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat hit! Det är en fin och intressant resa, man har fått se mycket häftiga platser

      Radera