fredag 11 februari 2022

Mera Mayaruiner

Idag har vi varit på en guidad tur i Tikal, väldigt fin park och många ruiner och tempel. Hängde inte med så mycket när han pratade om allting tyvärr men det var intressant och häftigt att se dessa ruiner och fick även se några Mayaindianer som satt runt en eld med ljus i händerna och bad. Inte en jättevanlig syn enligt guiden så det var lite häftigt.
Klättrade upp på några och kollade på utsikten och topparna på tempel lite här och var som stack upp ur djungeln. 
Det fanns flera hål i marken som är spindelbon, tarantella spindel för att vara exakt och vår guide försökte locka fram men de hade regnat så många var tomma men ett hål hade en spindel som kom fram litegrann men den kröp tillbaka fort igen, antagligen för att folk gick och den kände av vibrationerna men då har man sett en tarantella i alla fall inte. Jag är ju livrädd för spindlar men såhär kan jag inte låta bli att fascineras över dom. 
Turen tog hela dagen och när vi kom tillbaka så var vi alla hungriga så vi gick och åt och det tog 1 timma att få maten men den var god, åt pasta med pesto på chaya som är en slags spenat. När vi ätit så gick vi några för att hämta tvätten som vi lämnat in på morgonen och äntligen har jag fått rena kläder! Bästa känslan att få klä på sig nytvättade kläder. Imorgon åker vi till Belize och dom har tydligen fått för sig att antigen test krävs men vi får se om det händer eller inte, vi hoppas såklart på att vi slipper. Vi ska åka ut till en ö så vi får inte ha vår stora resväska med oss utan måste packa om till en liten så det har jag gjort ikväll. Enligt väderprognosen så ska det regna typ varje dag men den ändras också väldigt fort så vi hoppas på det. Nu ska jag sova och min rumskompis sa att jag hade en jätteinsekt på sängen och jag tittade ner och möter en kackerlacka face to face! Ett litet ljud kom det fram men sen tog jag min sko faktiskt och bar ut den 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar