tisdag 22 oktober 2013

Fraser Island

Vi reste på natten och bussen var nästan 45 minuter sen så vid 3 på natten klev vi på bussen och fick tag på ett eget säte och la mig ner och försökte sova och jag somnade men de blev inte den bästa sömnen precis. Vid halv nio på morgonen var vi framme och gick till hostelet och hängde. Jag insåg att min astma bara skulle bli värre, så jag gick till receptionen och frågade efter en läkare och jag fick ringa men de var fullbokade så jag gick till apoteket för att få råd men de skickade mig till läkaren så jag lyckades få till mig en tid i slutet av dagen. Så tillbaka till hostelet och hänga tills det blev dags. Gick till läkaren och försökte förklara mitt problem på knaglande engelska men han förstod och kollade feber som visade 37.8 så jag hade feber och när han lyssnade på lungorna så lät de en hel del så han skrev ut kortison medicin och så gick jag till apoteket igen och hämtade ut medicinen och skyndade tillbaka till hostelet för genomgång inför Fraser Island. Vi delades in i 3 grupper och jag hamnade i en grupp med enbart killar, vi skulle fixa en matlista på vad vi skulle äta under helgen och sedan handla. Så de var vad vi gjorde och sedan blev det att ta de lugnt bara och packa inför resan.
Nästa dag blev det att kliva upp tidigt och checka ut och packa in i bilen och sedan begav vi oss. Vi kör fast på vägen till färjan för att man kör i så mjuk sand så man sjunker ner och fastnar helt enkelt. Väl framme på Fraser så såg vi dingos som vi hört och lärt oss så mycket om hur man , skulle bemöta dem. Sedan såg vi en gigantisk sköldpadda som låg död och halv rutten på stranden. Såg också en massa döda och halv döda fåglar. De va så hemskt verkligen! Alla dessa fåglar landar i sanden och så sjunker de ner och kan inte ta sig loss utan dör en långsam och plågsam död. Dessa halv döda fåglar som ännu kämpar för sitt liv dundrar folk bara över eller förbi med centimeters avstånd så paniken inom dem stiger till max och de dör av ren panik! Så förbannat hemskt! Jag är van att se döda djur och se djur dö men de där alltså, de tar priset! Dessa sköldpaddor fick vi också veta att de spolas upp på stranden pga att de ätit plast som de tror är maneter. Så när de äter plasten så sväller magen och går sönder och de dör. Att det kan vara så svårt att slänga saker i en papperskorg?!
Vi åkte och badade eller jag badade inte för att jag hade feber och mådde allt annat än bra. När vi kom till lägret blev det att förbereda tältet inför natten och vi blev tillsagda att inte ha något annat än liggunderlag, sovsäck och kanske en vattenflaska i tältet under natten. Ingen medicin och absolut inte någon mat för dingosarna skulle riva sönder tältet för att komma åt de om de bara ville. Så jag pratade med Gas, som var våran guide, och han så att jag skulle trycka ner all nödvändig medicin i sovsäcken och de skulle nog vara lugnt eftersom det dessutom bara var inhalatorer. Så när kvällen kom och jag och låg mig och sov som en stock! Inte riktigt men nästan, jag vaknade ett par gånger men somnade om ganska fort. Nästa morgon så mådde jag fruktansvärt verkligen! Men jag kämpade mig upp och upptäcker att resten av min grupp har ätit upp all frukost och all lunch så jag fick vara utan. När vi gav oss ut så fick vi se ännu mera döda och halv döda djur. Men vi åkte till ett ställe vid havet och kollade på vågor och jag lyckades få mig en dusch med alla kläder på.. Inte allt för roligt! Vi gick sedan till ett ställe där vi skulle se hajar men vi fick inte se några men däremot en val! Så coolt! Han slängde sig på rygg och jag lyckades få en bild på det, dock jätteinzoomat men ändå! Nere på stranden igen så fick vi studera maneter och jag hittade som flytande stenar med snäckor på sig. Dessutom fanns de under som en öppning och där fanns de typ något annat liv. Vet faktiskt inte om de var djur eller växter för den gränsen är lite luddig ibland när de gäller havet. Hittade även en krabba som höll på att bli överhettad så fick rädda livet på henne genom att bada henne och sätta i skuggan. Vi vet att de var en hona för hon hade som ägg under sig. Så jag räddade två liv inom loppet av några minuter! Hittade mera flytande stenar som jag tog till vattnet och även två till krabbor och massa döda fåglar. Alltså vissa stunder så luktade de enbart död på stranden och de va bara så hemskt!! Lite flera utflykter och sedan tillbaka till lägret medans alla andra gick och sandboarda, Simon och jag började med maten och vi lagade endast till oss själva och tog lite mer än vad resten skulle få bara för att de åt upp vår lunch! Jag vet inte när jag var så mätt sist men de va rakt jobbigt! Vi tog sedan en promenad på stranden i fullmånens sken och mötte ännu mera döda fåglar! Men de var skönt med en promenad verkligen. Vid 21 tiden så gick vi och låg oss och somnade på två sekunder och vaknar vid 2 på natten, hur kissnödig som helst och 150 meter till toan.. Vi fick absolut inte vara ensamma ute när det var mörkt pga dingosarna men Simon sov för djupt för att kunna väcka han så jag använde nödtoan utanför och kunde sedan återgå till min skönhetssömn.
Nästa dag kände jag mig bättre men fortfarande lite seg men jag lyckades i alla fall hänga med utan problem, dock skulle vi gå till en sjö och de var ungefär 2 km dit och vägen var djup mjuk sand.. Så halvvägs så får jag ett astmaanfall så får stanna och vila i 15 minuter och fortsätter sedan att gå mot sjön. Väl framme så var man så äckligt svettig och varm så de blev att slänga sig i det kalla vattnet och kyla ner sig. Vägen tillbaka var dock lättare för då var det mest nedförsbacke. Sedan åt vi lunch och sedan åkte vi tillbaka till fastlandet. Jag blev ganska besviken på Fraser faktiskt, de va alldeles för mycket döda djur och skräp precis överallt! Och jag tycker ju att de mesta ser ut som hemma faktiskt så ibland undrar jag vad jag gör här. Direkt när vi kom tillbaka så la jag alla mina kläder och handdukar i tvätten så jag kände mig ganska naken. Fick gå runt i bikini tills mina kläder hade torkat lite i alla fall, kändes lite obekvämt  faktiskt. När kläderna var torra gick vi och åt och de var galet gott! Sedan blev de en underbar dusch och rakning av benen så de blev lena som en bebisrumpa! När Simon sedan stod i duschen kom det in en kackerlacka och springer runt och jag hoppar och skriker utan  att någon hör mig! Tillslut kom Simon och döda den men den var bra svårdödad! Behövdes en hel del slag innan den dog men nu är den död i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar