söndag 5 januari 2014

Bränd av manet

Allt ska man ju råka ut för här! På min och Jaanas promenad på stranden så lyckades jag såklart trampa på en blåsmanet även kallad portuguese man o war manet. De kan orsaka svåra skador och kan även vara dödlig. När vi var påväg tillbaka så går vi längs stranden ochnjag hör ett poff ljud och vänder mig om men ser inget, känner att jag har något under foten så jag drar foten i sanden och upptäcker att de var en manet jag hade under foten. Kände inte så mycket där och då för mina fötter hade gått mycket på varm asfalt så hade bränt dom ändå. Tillbaka på hostelet så kände jag mig konstig, började bli så slö, illamående och foten började göra ont, efter en kalldusch kändes de inte bättre så gick till receptionen för att fråga om den var farlig och han kollade min fot och såg att de satt en del av tenkakeln i foten så efter en lite operation så fick han ut den. Känner mig bättre i kroppen nu men har ännu ont, känner mig lite slö och har lite feber men jag kommer inte dö för då skulle jag redan ha gjort de. Kan dock komma att må lite dåligt ett par dagar men de kommer bli bra.

Maneten jag trampade på heter portuguese man o war manet eller blåsmanet på svenska. Den har mörkblåa tentakler som brukar vara typ 10 meter långa. Själva kroppen är som en luftfylld blåsa som den typ använder som segel. Cool sak men fy så ont man kan få!

Imorgon checkar jag ut härifrån och har sedan hela dagen att sega runt på och sedan beger jag mig på en nattbuss till Sydney!! Wiiiie!!!
Nu ska jag sätta allt på laddning och sedan ska jag soooova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar