tisdag 21 mars 2017

Fire in Hout Bay

Igår måndag så var det klämdag för skolbarnen så det bestämdes att vi skulle åka till Hout Bay och hjälpa till att sortera donationer till de som förlorat allt i en brand. Inte fören vi kom dit fattade jag att det faktiskt var den byn som jag besökte tidigare samma vecka som branden bröt ut! 15000 människor blev hemlösa och över 3000 byggnader förstördes men endast 4 människor dog, såklart 4 för mycket men med tanke på hur många som blev drabbade så var det ändå tur att inte flera dog.
Kändes lite jobbigt att se byn igen och tänka att här gick jag dagar innan och nu är allt bara ruiner. De människor jag mötte och pratade med inte har någonting kvar. Och de hus jag besökte inte längre finns kvar.
Så hemskt att de människor som nästan inte äger någonting och bor i plåtskjul förlorar allt och äger nu inte mera än de kläder de har på sig.
Vi pratade så mycket om vad som skulle hända om en brand bröt ut eftersom de saknar ordentliga vägar för brandbilar att ta sig fram på plus att de bor så nära varandra att husen nästan sitter ihop. Så händer det bara några dagar senare! Kan fortfarande inte riktigt fatta de!
Verkligen en händelse som har sått ordentligs spår i mig!

Tyvärr mådde jag inte så bra så jag hjälpte till att para ihop och sortera skor i två timmar sedan låg jag i en av bilarna och vilade sista timmen. Vi åkte då till en restaurang som endast hade fisk och skaldjur på menyn så blev inte mycket lunch för min del då jag inte heller är något stort fan av potatis eller pommes.
Kom hem vid fyra tiden på eftermiddagen och då la jag mig och vilade fram tills middagen. Hade missat att skriva upp mig på morgonen så blev utan middag men hämtade upp min och Hannas tvätt så har fått lite rena underkläder att använda! Tog en dusch och gick och la mig och lyssnade på åskan som drog över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar