onsdag 15 mars 2017

Första dagarna

Haft lite fullt upp de senaste dagarna, måndag började med en introduktion med en massa information om scheman, aktiviteter, skolorna, barnen, säkert osv..
På eftermiddagen hade vi veckomöte om allt möjligt. På kvällen åkte vi ett gäng iväg till Signal hill och kollade på den värdelösa solnedgången, de var jättemycket moln vid horisonten så man såg på riktigt ingenting men de var mysigt att sitta där på berget och mysa lite. Min roommate flyttade ut också så blev ensam i rummet så sov hur bra som helst utan att någon snarkade i sängen bredvid.
Tisdag började programmet och vi började dagen på en liten skola i Dunoon. Jag är i två åringarnas klass och herregud säger jag bara! Panik från första stund! De är 20 ungar i en sopkontainer. De äldre klasserna är upp till 40 i en sopkontainer! När man kommer så springer i princip alla barnen och kastar armarna om en och skriker TEACHER!
Så trångt, så högljutt, så okoncentrerade och endast en lärare som inte ens själv gått i skolan ska undervisa dessa barn. Så sjukt! Men måste säga att de är otroligt duktiga för att vara två! Jag kunde absolut inte räkna till 20 när jag var två och inte kunde jag peka ut och säga färger på två olika språk!
Var överlycklig när dagen var slut där för jag fick verkligen panik av alla människor på den lilla ytan och de skrek och drog en i håret och lyssnade inte för fem öre.
Eftermiddagen hade vi skateboard lektion med några barn och det var sååå kul! Först fick vi själva träna lite på att åka och sedan när barnen kom så lekte vi en lek och så var de lite fritt att åka i ungefär en timma. Man blev verkligen glad i hjärtat av att se deras glädje när de åkte och bara hade så kul! De mer kunniga volontärerna kunde göra en del tricks och barnen var så fokuserade på att lära sig. Nej de var väldigt mycket bättre än förmiddagen!
Gick till säng tidigt och sovit helt okej, stört mig en hel del på de knäppaste ljudet från de elektriska staketet runt trädgården plus att jag frös en hel del i natt.
Idag vaknade jag upp till regn och de gjorde mig inte direkt på bättre humör, kände mig så otaggad på att gå tillbaka till skolan men ville ändå försöka för de var ju trots allt första dagen och den brukar ju vara kaotisk. Men tyvärr blev inte den här dagen bättre, kände bara ännu mera ångest och ville därifrån från stunden vi kom. Min bästa stund på hela dagen var när jag bytte alla blöjor för då var det bara en unge att fokusera på som dessutom låg still och lyssnade när man sa något. Tror även de själva kände sig lite mera lugna när de fick en liten egen stund. Lärde ett av barnen high five och ett annat att sätta på sig strumpor. De är så små de kan inte lära sig i grupp de behöver sitta själv med någon och lära sig för annars tappar de koncentrationen och börjar leka eller bråka med varandra.
När vår skjuts kom vid 12 så var jag först till bilen såklart, var beredd redan 10 minuter innan. Sa till en av ledarna att jag vantrivs att vara på skolan och vill verkligen inte dit för de ger mig bara ångest. Så hon skulle prata med en annan och kolla om de gick att byta skola till en med äldre barn eller om det helt enkelt är smidigast att jag skippar morgonen och bara kör eftermiddagar. Så får se hur de blir, hoppas på byte av skola för jag får ju ut mer om jag faktiskt är i en skola och hjälper till än bara är ledig på förmiddagar och gör eftermiddagar tre dagar i veckan.
På grund av regn så ställdes vår simlektion in så istället sorterade vi grejer som kläder, skor, hushållsartiklar och grejer till de som förlorade allt i en brand som var ganska nyligen. Hittade mycket att skänka bort och fick även chansen att lämna bort lite av mina egna kläder och grejer.
De andra är på yoga nu och själv ska man ta en dusch, imorgon väntar surflektion på förmiddagen och sportlektion på eftermiddagen så kommer bli en lång dag! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar