onsdag 8 mars 2017

Sista dagarna med Rosa familjen

Kapstaden var helt okej. Jag tog det väldigt lugnt eftersom jag ändå ska stanna så kände jag att jag har tid på mig att göra saker.
Så första kvällen var jag och åt på Mama Africa med Moni och Ullis, väldigt god mat men jag höll på att bli döv! Herregud vad bandet spelade högt och såklart fick vi bordet precis vid scenen. Inget fel på musiken, den var bra men ljudnivån var väldigt mycket för hög!
I lördags så var jag iväg på foodmarket med Frida och Enzo och åt supergod mat! Spenderade närmare 5 timmar där och gick omkring och kollade i butikerna och tryckte i mig 4 smoothies! Så jävla gott!! På eftermiddagen tog jag en tupplur och på kvällen var åkte vi ett gäng till Waterfront och Emma och jag shoppade loss på hm. Japp, vi gick på hm i Sydafrika och handlade kläder vi kan köpa hemma! Nej anledning var att vi var ute efter lite specifika saker och för att göra det enkelt så gick vi till en affär vi visste hade just det vi letade efter. Jag behövde ett par jeans och det hittade jag, köpte även en munktröja och ett linne, betydligt billigare var de också än hemma.  Sedan åt vi på en fancy restaurang innan vi tog en taxi hem och fick se när stackars Tommy missade att det var vatten i poolen under plasten så han klev rakt ut och försvann ner i djupet! Vet inte när jag skrattade så mycket senast! Bästa av allt är att övervakningskameran fångade allt på film så den har gått på repeat. Helt klart resans höjdpunkt!
Även på söndagen var jag, Lisa, Josefine, Tommy och Jonas på Waterfront och shoppade, eller jag handlade bara armband och ett halsband. Men hängde med Lisa när hon letade presenter till familjen. Tog det annars ganska lugnt fram tills vi skulle gå och fira Olof som fyllde år. Gick till en mexikansk pub typ och åt ännu en gång sjukt god mat!
På måndagen så hade jag skrivit upp mig på en rundtur i kåkstaden som jag tror heter Imizamo Yethu, blir alltid så förvånad över att de alltid har minst en tv i varje hushåll men de har bara två sängar till en familj på 8 pers! Gick igenom den fattigaste delen och hjälp säger jag bara för att bo där. 3 riktigt skitiga toaletter till flera hundra människor! Fanns flera toalettstationer men det delas med hundratals andra. De bor i skjul som de byggt av gamla plankor och plåtbitar som inte håller värme, kyla eller regnt ute och golvet är jorden med en matta på. De lite rikare bodde i tegelhus och hade ofta en toalett inne.
Besökte en förskola och barnen där slängde sig om benen på en och ville att man skulle lyfta upp dem. En liten kille var så blyg så han bara stod och tittade på med ett stoneface och jag försökte kittla han men han rörde inte en min och sedan drogs jag iväg av några barn. När vi skulle gå såg jag att pojken grät så jag tröstade han och lyfte upp han och busade lite och då fick jag ett litet leende från han! Han kände sig antagligen utanför när ingen lekte med han.
Åt sedan mat hos Mama, en dam som har som en liten restaurang i sitt eget hem. Hon lagar mat till folk där för att tjäna in pengar så hon kan hjälpa de som är sjuka att få mat i magen när de äter medicin.
På kvällen hade vi avsslutningsmiddag men tyvärr så blev det lite konstigt då vi blev utspridda med en vägg emellan och maten var tyvärr inte den godaste jag jag ätit. Är inte särskilt förtjust i stek och i såsen hade de tappat i hela pepparkaret för jäklar vad stark den var! Förrätten var faktiskt okej om man bortser från min första tugga av en okänd sak och från första tuggan så fick jag panik över vad äckligt det var och ville bara spotta ut de. Det visade sig vara annans! Alltså på riktigt hur kan folk äta de frivilligt?! De smakar ju hemskt!
Nästa dag så var det dags att säga hejdå till Rosafamiljen som skulle flyga hem till kalla Sverige och själv tog jag en taxi till en förort typ till Kapstaden och här ska jag bo min sista tid här i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar