onsdag 22 mars 2017

Surfolyckan

Surfingen idag blev ju inte direkt som planerat. Dels var det otroligt dåliga vågor och dels råkade jag ut för en olycka. Jag lyckades ta en våg men när jag skulle ta nästa våg så har jag lite för mycket vikt framåt men aningens sent så försöker jag avbryta vilket resulterade i att jag ramlade framlänges över brädan. I de fallet så lyckas jag få leashen, fotlinan, runt halsen och när vågen trycker ner mig och brädan framåt så spänns linan åt och liksom typ drar mig och jag börjar då kippa efter andan trots att jag fortfarande är under vattnet. När jag precis kommer upp träffas jag av nästa våg och tumlas runt och lyckas få loss linan kring halsen men lagom jag kommer upp och ska andas så slår tredje vågen mig och jag försöker fortfarande att andas trots att jag är under vattnet. Sista vågen tog mig ganska långt in mot stranden så de sista 5-10 meterna kryper jag upp på stranden sätter mig och upp kommer en himla massa vatten och jag kämpar på med andningen en stund innan jag ens kunde hosta. Vi gick sedan bort en bit på stranden och jag satte mig på en bänk medan de andra försökte surfa de vågor som fanns. När jag satt där på bänken och hostade så började adrenalinet att sjunka och jag insåg att jag faktiskt inte kunde andas ordentligt och en vakt såg de så gick upp till livvakterna och där började mina händer att domna bort så satte mig ner en stund för att sedan få ännu jobbigare att andas och även benen började domna bort och de var mest svart och snurrigt i huvudet. Astman gjorde ju inte heller det hela bättre precis. Då kom en livvakt med en syrgastub som jag fick andas i och efter de kördes jag i ilfart till sjukhuset. Andades fortfarande syrgas ett tag och kände mig bättre men en röntgen av lungorna gjordes för att kolla så det inte fanns en massa vatten kvar och de gjorde de inte som tur var. Hade Aron med mig och de är jag verkligen glad över för de är fasiken inte kul på sjukhus med all väntan och grejer.
Efter typ fyra timmar fick jag åka hem igen och jag var totalt tom på energi så efter att ha ätit lite så typ halvsov jag fram till middagen vid halv åtta.
Sovit dåligt under natten för hade hela tiden bilden av när linan fastnade runt halsen och jag samtidigt tumlades runt i en våg framför mig. Jag trodde verkligen i just det ögonblicket att jag skulle dö där och då. Riktigt läskig upplevelse och sen när allt blev värre pga astman också.. Nej fy jag blev väldigt rädd faktiskt och även om jag bara ser en kabel eller något liknande nu i efterhand så börjar jag tänka på de för det ser ut som leashen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar