onsdag 15 januari 2020

Dykning

Har skrivit detta blogginlägg tre gånger tidigare och då har allt försvunnit lagom det är färdigt så nu hoppas jag på fjärde gången gillt.
Söndag spenderades med att sola och bada såklart, finns inte jättemycket annat att göra. Vi bokade in ett provdyk dagen efter. På kvällen var det pinkfest och det var ju såklart väldigt trevligt, lyckades snubbla i strandkanten så ramlade i vattnet men de var bara byxorna som blev blöta. När jag bytt till torra byxor fick jag för mig att följa efter en rocka in under bryggan och där hittade jag en och annan krabba och så var de visst djupare än jag trodde så blev blöt om de nya byxorna också. Verkligen smidigt av mig! Alla andra dansade och drack drinkar för fullt. 
Självklart var det en del bakfylla dagen efter så igen blev det sol och bad och på eftermiddagen var det dags för oss att dyka. Ju närmare vi kom tiden ju mer nervös blev jag. Hade ju ljugit en hel del på papperna så jag började ångra mig men nej bestämde mig för att försöka. Vi var fyra stycken som dök tillsammans med två instruktörer och jag och Fia hade en instruktör och Anki och Monica hade den andra. När vi kollat säkerhetsfilm om riskerna med att dyka så var det dags att klä på sig all utrustning och när vi kommit i vattnet så fick vi börja träna på att tömma masken och regulatorn på vatten om det skulle hända vilket hände typ hela tiden! Fick aldrig ordning på masken så fick tömma den hela tiden. Hade antagligen fel teknik när jag andades då jag lyckas andas ut lite genom näsan trots att jag andas med munnen. Kom därför inte längre ner än 6 meter för ju djupare ju mer läckte masken. Men såg mycket fint på 6 meters djup, många fiskar i olika storlekar, koraller och lyckades även hitta en kräfta. Det var verkligen så roligt att dyka och det var inte alls särskilt jobbigt med andningen som jag trodde, bara träna på rätt teknik. Det som var svårast var att inte flyta upp så fick hålla mig i ett rep för att inte flyta upp till ytan. Lyckades också göra några volter när tuben inte ville som jag ville. En blev väldigt snygg när jag sen landar på rumpan på botten. Så vackert! 
Så nu lutar det åt att ta ett dykcertifikat men är inte så sugen på att ta de i Sverige i de kalla vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar