onsdag 15 januari 2020

Försening och missat flyg

Ja då var det dags att berätta om resan hem.... Kunde väl knappt bli mindre smidig. 
Började med att jag fick öppna min stora väska när den gått igenom säkerhetskontrollen då de såg ett batteri sa de men jag var säker på att jag inte hade någon powerbank i stora väskan men hoppsan Kerstin de hade jag visst. Fick lägga över den i handbagaget och sedan byta om till gympadojor innan incheckning och då fick jag bara ett boardingkort så skulle antagligen få ett vid boarding eller så skulle jag behöva uppsöka en Emirates desk i Dubai. På flygplatsen gick jag lite halft bananas i souvenirbutiken, älskar souvenirer verkligen! Flyget från Male till Dubai tog ca fyra timmar men när de serverade mat så åt jag bara lite och blev sen akut illamående så mer än så blev de inte att äta. Resten av resan stod jag upp eller satt och vred och vände på mig.
När vi kom fram så skildes halva gruppen då några åker till Köpenhamn. Alltid lika sorgligt att säga hejdå för helt ärligt så vet man inte om man någonsin träffar dessa människor igen. 
Då jag fick mitt nästa boardingkort vid boardingen till Dubai så hade jag min biljett men Anki hade inte fått något så följde med och fixade så hon fick sitt boardingkort. Mötte de andra gänget där då några blivit utan där också så de blev ett nytt hejdå innan vi skildes. Nu väntade 6,5 timma att fördriva. Hittade några typ vilstolar som vi satte oss i och försökte sova lite, klockan var ju tre på natten! Lyckades inte somna då det regnade in på oss så vi gick vidare och hittade några andra som vi slog oss ner i. Lyckades inte somna nu heller utan satt där i flera timmar och tittade på alla andra som sov. När klockan var typ kvart i sex var det bönutrop eller någon form av sång som dånade ur högtalarna, folk hoppade nästan ur stolen och kunde då inte låta bli att skratta, jag blev precis lika rädd jag, men kändes inte okej att folk kanske trodde att jag skrattade åt sången/bönen så fick verkligen anstränga mig för att sluta skratta. Såg bara så roligt ut!
När klockan äntligen blev 7.45 var det dags att kliva på planet. Fick säte näst längst bak vid fönstret men det är ett jätteglapp mellan sätet och fönstret så att luta sig dit kunde man ju glömma. Vi blev först tvungna att vänta in en connection flight med några passagerare så tänkte att då kan jag somna lite men de var inte lätt alltså. Reagerade på att vi aldrig rörde oss så tillslut fick jag veta att det var en person som blivit sjuk och var tvungen att kliva av och då behövde de också ta ut allt bagage för att ta bort en väska och sen lasta in de igen. Sen var det bara att vänta på klartecken att vi kunde få lyfta. Tre timmar och tre minuter senare lyfte vi från Dubai. Det i sin tur gjorde oss självklart försenade till Sverige och klockan var 14.10 när vi landade och 14.20 kom jag av planet och då skulle alla passera passkontrollen så innan jag kommit igenom den så hade mitt flyg lyft. Kändes sådär lagom pissigt rent ut sagt! När jag fått min väska och sagt hejdå letade jag upp en SAS disk och förklarade läget och fick till svar att då var det bara att köpa en ny biljett för de gick inte att göra något och eftersom försening berodde på sjukdom så lär det bli väldigt svårt att få någon ersättning. Fick köpa en ny flygbiljett med avgång 18.00 och betala 2000 spänn.. Så nu sitter jag vid gaten på Arlanda och väntar på boarding.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar