fredag 3 januari 2020

Kryddtur

Hoppade aldrig i poolen igår men gick dit och solade och var social men när klockan var runt 18 gick jag och duschade och de var bra skönt! Var full med lera i håret och man var helt äcklig av svett för luftfuktigheten är så hög. Älskar dessutom att jag nu slipper bry mig om att vara försiktig med delar av håret efter att de blev sönder bränt men nu är det borta och de går så lätt att borsta håret!
Åt middag med de andra på hotellet sen blev det en lugn kväll, packade iordning väskan för idag åkte vi vidare. Har precis besökt en spice garden och sett och hört om olika örter och vad de är bra för och mot. Fick även massage och de var sååå skönt! Efter turen så gick vi till shopen och köpte på oss kryddor, oljor och krämer som ska vara bra för olika åkommor. Här på Sri Lanka går man inte till en vanlig läkare när man är sjuk utan till en herbaldoctor som behandlar en med naturliga ämnen, de blandar naturlig "antibiotika" så här behöver man inte vara orolig för antibiotikaresistens precis. Åt sedan äkta Sri lankisk? mat till lunch och vi hade utsikt över ett risfält. Mycket vackert! Maten var okej men eftersom jag är vegetarian utomlands så blev det lite torrt men vissa saker kan jag absolut tänka mig äta flera gånger. 
Något jag för övrigt har noterat, eftersom djur är mitt liv, är att här tar de hand om gatuhundarna. De vaccinerar dem och då får de ett halsband så vem som helst kan se att de är vaccinerade, de har även kastrerat många av hundarna. I Afrika var människor ofta rädda för hundar och jagade iväg, kastade saker eller sparkade iväg hundarna men här får de vara med överallt och de låter hundarna sova eller följa efter utan att någon egentligen bryr sig. De gillas!
Nu är de lång bussresa så ska sova en stund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar