tisdag 7 januari 2020

Mitt i djungeln

Sov sådär inatt igen för trafiken och fulla människor som befann sig på en pub bredvid. Vaknade klockan halv sju och kunde inte somna om så låg och drog mig till typ åtta då gick vi ner till frukosten. Lever verkligen numera på Dahl, en typ linsgryta med curry, äter de typ morgon, lunch och kväll! Ska lära mig laga den hemma men lär ju aldrig bli så god som den är här.
Bussen gick klockan nio och fy vilken hemsk väg vi åkte på! Den var sjukt krokig så åksjuka gick ju inte att undvika. Försökte sova så mycket som möjligt men svårt när man mår illa och att försöka se på vägen var ingen idé då det var väldigt skarpa kurvor.
Stället vi bor på nu har en fantastisk natur runtomkring, ligger mitt i djungeln vid en fors. Själva boendet är väl inte det bästa men väldigt mysigt, bor i en typ stuga där det inte är någon vägg på ena sidan så man har utsikt över forsen. Mycket småkryp och myror såklart men så är det ju i djungeln.
Ganska så direkt när vi kom så hittade jag några djur i en bur som jag såklart blev nyfiken på. De visade sig vara Sri Lankas nationaldjur?? En jätteekorre. Ganska ful med sina råttänder och lite smått svullna ansikte men en arbetare kom och berättade att de var tama husdjur så fick klappa dem och de till och med bet en lite försiktigt på näsan om man kom så nära. Jättemysiga djur! Vill ha en sån!
Efter vi fått våra stugor och ätit lunch så gick de flesta av oss och badade i forsen, fanns en lugnare plats längre bort med klippor och lugnt vatten. Jag som är så rädd för vatten hittade en sten att sitta på ute i forsen och så kom vattnet och strömmen förbi så man fick kämpa lite för att sitta kvar, tyckte jag var så modig som satt där. Satt där jättelänge och de var så skönt men började frysa så gick upp och gick till ett annat ställe att bada på som inte var lika stort och inte så soligt men ändå lite mysigt. Dock var där mer löv och pinnar i vattnet och de tycker inte jag om när de är på väg mot en och ska slingra sig om en. Blä!
Efter badet blev det mera gos med ekorrarna men de var trötta så de var inte så sugna på gos men fick näsan och ögonbrynet polerat och så tvättade han pannan lite. 
Har nu tagit mig en kall dusch och ligger på sängen och vilar. Det spöregnar ute just nu så man har ingen lust att gå ut men ska gå bort till middagen sen eller snart men vill helst inte gå ut och bli blöt, så jobbigt att packa ner blöta kläder när man ska resa för de lär inte torka tills imorgon, alldeles för fuktigt i luften och nu regnar de dessutom. 
Brakade just till på taket och sedan ett skrik så antagligen är det apor eller ekorrar som hoppar på taket, bara de inte kommer in i stugan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar