torsdag 9 januari 2020

Sista destinationen på Sri Lanka

Braket och skriket som hörders visade sig ganska snabbt vara en råtta! Den sprang omkring uppe i taket och stannade till ovanför min säng och jag är inte rädd för råttor egentligen men blev lite rädd där för att gå ut, man vet ju inte hur dessa råttor beter sig eller vilka sjukdomar de sprider. Tillslut försvann den i alla fall och jag gick bort till middagen. Berättade där att vi hade en råtta i vår stuga men vår guide sa att det inte fanns råttor där utan att de var en sibetkatt eller en ekorre men jag höll inte med, de var en råtta jag såg! Senare på kvällen när vi skulle sova var de framme igen och så glad att det var någon mer som såg den och tyckte att de var en råtta! Lyckades dessutom få den på film för att visa vår guide som sagt att det inte fanns råttor där. Var lite svårt att sova när de var råttor som sprang över en och brak och skrik men lyckades somna tillslut. På morgonen så var råttorna borta men vid frukosten visade jag filmen och då var de fler som sa att de var en råtta och när vår guide fick se den så fick han allt erkänna att det var ju faktiskt en råtta!
Vägen till Galle var även den lite krokig i början så försökte sova så mycket som möjligt. Framme i Galle så gick vi en runda innanför muren eller först åt vi den tråkigaste maten på hela resan och sen gick vi i 30 grader och typ 100 i luftfuktighet! Såå svettigt! Var helt slut när vi väl kom fram till hotellet. Väldigt fint hotell och fina rum med havsutsikt och solnedgång. La mig och vilade tills klockan var typ sju då åkte vi ett gäng in till stan, alltså innanför muren. 
Muren är så stark att den stod emot tsunamin 2004! Vågen slog emot och vände ut igen så alla innanför klarade sig helt oskadda. Undrar om ringmuren skulle hålla för de..
Var in i en fin spabutik och köpte lite grejer för håret och sedan gick vi och åt på ett mycket fancy hotell. Väl hemma däckade jag och sov som en stock.

Idag så vaknade jag vid sju och kunde inte somna om, det är något när man är utomlands med att alltid vakna tidigt. Efter frukosten åkte vi några stycken bort till en strand och först samlade jag snäckor sen lyckades jag somna en stund. Låg i skuggan plus att jag smörjt in mig så inte bränt mig men fått färg helt klart. 
Nu har jag duschat och tvättat mitt äckliga hår som jag inte tvättat på flera dagar och haft massor av solskydd i så de var dags att tvätta de. Planen nu är att packa om min väska för i morgon blir de Maldiverna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar