tisdag 25 januari 2022

La Fortuna

Igår när vi kom fram till La Fortuna så gick vi en promenad för att kolla in ett ställe där man kunde gå Sloth tour och precis innan så såg vi en sengångare i trädet precis intill vägen som var påväg ner för trädet. Sengångare går ner till marken för att bajsa och det gör dom en gång i veckan eller varannan vecka för de bajsar inte i träden av någon anledning. Den vi såg var en tretåig sengångare och det var en hane. Det ser man på ryggen då hanarna har en gul/orange rand på ryggen. Det var lite häftigt att se den så nära på bara två meters håll. Efteråt så hade vi information om vilka aktiviteter vi skulle göra dagen efter och jag skrev upp mig på zipline, pensionärszipline kallade vi den då den var bara 70 meter över marken och gick inte jättefort och jag som aldrig gjort det valde den för att testa. På kvällen var vi ute några stycken och åt på en karibisk restaurang och det var väldigt god mat! De är också väldigt noga med hygienen då alla måste bära mask fram tills man får maten och man måste sprita innan man går in. 
Senare så spelade vi frågespel och ser var både kul och lärorikt. 

Vulkanen Arenal 


Imorse så var det frukost och sen bar det av till alla aktiviteter för dagen. Att åka zipline var väldigt roligt och inte alls så läskigt som jag trodde. Vid ett tillfälle tittade jag runt för mycket så hann inte bromsa utan dundrade rakt in i full fart med instruktören är van och stoppade mig så smällen inte blev så stor. 
Efteråt så kunde vi bada i varma källor men jag var inte badsugen så jag åkte tillbaka till hotellet och gick på sloth tour och såg sengångare, både tvåtåig och tretåig och de är ju söta, eftersom det var mitt på dagen så sov de flesta och guiden vi hade var ju helt otrolig på att se dessa djur och han såg att en sov uppe i trädet 50 meter upp! Hur?! Han såg även en ödla i ett träd 80-100 meter bort, helt galet han måste haft teleskop inopererade i ögonen. Såg i alla fall ett par stycken och vi fick även se en pytteliten skorpion och det var faktiskt jag som hittade den. Guiden hade tagit upp en näve med jord med myror i för att visa att myrorna städade boet och bar bort döda myror och sånt och när jag kollade i handen så såg jag något som såg ut som en pytteliten fästing så jag frågade men guiden sa att det var en skorpion så när jag ville ta kort så sa han till att skynda för att den inte skulle bita han. Sist på turen så fick vi se en strawberry poison dart frog, en röd giftig väldigt liten ödla. När turen var slut vandrade vi vidare ner till byn och shoppade lite saker och sedan gick vi hem igen. Ikväll firade vi en som fyllde år och sen var vi och åt och så en revansch i frågespelet. Har nu packat om lite eftersom vi åker vidare imorgon så kommer bli en lång bussdag imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar