onsdag 9 februari 2022

Mayaruiner i Copan

Vi kom in i Honduras trots att gränsen egentligen var stängd, det gick ganska smidigt ändå att komma igenom och när vi väl kommit över gränsen så var det kanske runt 30 minuter innan vi var framme vid hotellet. Klockan var då 20.30 så vi lastade in grejerna på rummet och gick till restaurangen mittemot och åt. Maten var god, år vegetariska grillspett med tomat, lök och paprika. Beställde en lemonad men fick en papayasmoothie som inte alls var god så drack inte ens hälften och en del kom upp igen efter lite äckliga diskussioner när vi ätit..
Tillbaka på hotellet så tog jag en dusch innan jag gick och la mig och det är första gången på flera veckor som det finns både varmvatten och bra stråle i duschen! Stod där länge och bara njöt. 
Sovit okej inatt, vaknade och frös vid nåt tillfälle och då kröp jag ihop eftersom det inte finns någon filt utan vara ett lakan och överkast. Åt frukost innan vi gick iväg på en tur till ruinerna, jag har ju inte ett jättestort intresse för historia så jag gick iväg lite för mig själv efter att ha lyssnat lite på hur Mayaindianerna räknade och jag hängde med först men sen blev det för invecklat för mig. Häftigt att se dessa tempel och ruiner men är som sagt inte jätteintresserad av det. Såg en jätteäcklig spindel också vid ett träd och den bodde som i ett rör där den satt och vaktade på att något skulle fastna i nätet. Petade ner en myra från trädet och spindeln var sjukt snabb fram och sen tillbaka och myran lyckades ta sig loss och vandrade vidare. 
I slutet av parken så fanns det väldigt många papegojor och det är för att det är även ett rehabiliteringscenter för papegojor där de får träna på att leva i det vilda och sen blir utsläppta i det vilda.
Tillbaka i början av parken så fanns det en liten kattunge som jag såklart satte igång att gosa med och hon somnade sen i min famn och den låg där och sov så gott och sen när vi skulle gå så satte jag ner henne och då kröp hon direkt upp i knät och la sig till rätta. Mitt hjärta dog lite där när jag då var tvungen att lyfta bort henne igen och springa för att hon inte skulle göra samma sak igen.
Har sen under eftermiddagen gått runt lite i staden och gått i souvenirbutiker och jag köpte såklart ett armband och så stannade vi för en vätskepaus som slutade med att vi åt nachos.
Ikväll har jag tagit mig en väldigt lång och varm dusch och tvättat håret för första gången på evigheter känns det som så nu är jag fräsch igen men behöver lite rena kläder så kan förhoppningsvis lämna in lite kläder för tvätt i Tikal dit vi åker imorgon.

Försökte ladda bilderna från kameran till mobilen men det ville inte fungera så har tyvärr inga bilder på ruinerna. Bara spindeln, en ekorre och en papegoja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar