lördag 5 februari 2022

Sjukhus i Guatemala

Vaknade med lite hosta men mådde ändå hyfsat okej. Bussen skulle gå 9 men vi kom inte iväg fören närmare 10 och det skulle ta två timmar till gränsen, det tog typ fyra timmar men att ta sig över gränsen gick ganska fort, fick visa negativa provsvaret och vaccinationspasset och så få en stämpel och sen var det klart. Därifrån tog det också en bra stund innan vi stannade och kunde äta något för första gången på hela dagen. Min hosta började bli värre och värre och jag fick panik flera gånger för fick inte luft och när vi kommit till staden vi skulle bo i, Antigua så kunde bussen inte köra fram till hotellet som ligger i innerstaden för den var för stor så vi fick gå en liten bit och när vi kom fram så mådde jag allt annat än bra, jag blev yr och svimmade av. Blev nog liggande där en bra stund innan jag fick hjälp upp till rummet men i trappan snurrar det till igen och jag försvinner en liten stund till. Jag ville helst inte till nån läkare för var rädd för nytt coronaprov som skulle visa positivt men var ju orolig själv så blev lite smått övertalad att åka in så en ambulans kom och hämtade upp mig och en fantastisk människa vid namn Jenny som följde med mig, hade inte gått utan henne och hennes spanska eftersom ingen pratade engelska på sjukhuset. Ambulansen körde iväg i full fart och med sirener på och vägen bestod av väldigt dålig kullersten så det hoppade och studsade och jag låg fastspänd över bröstet så kunde inte andas och hosta ordentligt vilket jag hade ett stort behov av. 
Vi kom fram i alla fall till ett sjukhus som jag snarare skulle kalla en liten klinik för det fanns inte mycket där. De tog lite kontroller och satte kanyl i handen men det gick väl sådär, svårt att få ut blod och när de skulle ge injektioner och dropp så gjorde det så fruktansvärt ont så de fick sätta ny kanyl i armvecket istället. Hade väldigt lågt blodsocker men annars var de få blodprover de tog bra så de sa att det var astma/allergi och jag fick en antihistamin och kortisoninjektion och sen ligga på dropp över natten gör det låga blodsockret. Förstår inte riktigt hur det kunde vara så lågt trots att jag ätit mat, snacks under kvällen och frukt och druckit juice i väntan på ambulansen. 
Hostan lugnande ner sig lite under natten och lyckades somna en stund. Läkaren skrev sen ut vitaminer att ta och jag började undra om han var på riktigt?! Kommer dit för att jag hostar och svimmar och jag ska äta vitaminer i 10 dagar! Ingenting mot hostan eller astman, hade väntat mig kanske en kortisonkur men nej de behövdes inte. Fick tillslut slemlösande att hämta ut. Fick åka ambulans tillbaka och den var lite mindre guppig men man fick allt hålla i sig ordentligt ändå.
Tillbaka på hotellet och försökte sova men gick inte så bra så gick och åt frukost och tog det sen lungt och gick på rundtur i stan Antigua. Blir lätt andfådd men gått bättre än jag trodde faktiskt.
Varit och ätit väldigt god mat och ska nu till apoteket och en marknad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar